FAKTA Cendawan

LUCU TAPI BENAR..WOWW


- mata wanita akan bekedip 2X lebih banyak dari lelaki..




- tidak mustahil siput,.which mean apa2 jenis siput boleh tido menjangkau 3 tahun.. soo sape yang tdor smpai seharian tuh leh la jadi mcm siput..hihi 



- mata manusia xpernah berubah saiz.. TAPI tumbesaran saiz hidung dan telinga akan sentiasa berubah seumor hidup. 



- gajah adalah satu-satunya mamalia yang XBOLEH melompat..hehe





-mata burung unta lebih besar dari otaknya.."tringat aku iklan astro..budak tu ckp cm gitu lah."huhu 




- semua beruang kutub adalah kidal.. so yang kidal tu jgn ko anggap diri ko beruang kutub lak erk..kidal tu slalunya pandai math and tangan berseni..org la ckp..hehe





- tidak mustahil lembu boleh mendaki tangga..tapi mustahil lembu boleh turun tangga.. hihi




- rama-rama merasakan makanannya dengan kaki..




- satu daripada 2billion manusia boleh hidup sehingga 116 tahun @ lebih.. 





- secara lumrahnya manusia yang sempurna fizikal tidak boleh menjilat siku sendiri.









FAKTA MENGEJUTKAN MENGENAI KOLESTEROL!!! 




takut cik cendawan selepas membaca satu article mengenai kolesterol yang cik cendawan baca di pejabat hari ni..tergerak hati cik cendawan untuk kongsi dengan korang.. sekarang di malaysia kebanyakan orang mengalami obesiti.. akibat tiada kawalan ketika makan dan tidak mengamalkan pemakanan yang sihat.. tapi jangan ingat kolesterol tidak ada pada orang yang kurus..! so jaga ye!!so mari Malaysia kita amalkan makanan yang sihat untuk menuju generasi yang hebat!! :) acecehh semangat pulak kan.hehe 


1. KETURUNAN PUNCA KOLESTEROL

sekiranya anda mempunyai paras kolesterol yang tinggi dalam darah, ia mungkin sebahagian daripada genetik. ia menyerang 1 berbanding 500 individu dan boleh menyebabkan serangan jantung di usia awal. sesetengah individu mewarisi dua gen cacat (satu dari ibu dan ayah). jarang berlaku iaiut 1 dalam sejuta. paras dan dan boleh menyebabkan kematian sebelum usia 20 tahun!!


2. ARTERI TERSUMBAT KELIHATAN SEPERTI MENTEGA

LDL nie akan terbentuk secara perlahan-lahan di sekitar dinding arteri.. dan jika korang still makan makanan yang tidak menyihatkan lagi melemakkan tu akan membuatkan arteri korang makin sempit dan boleh menghalang aliran darah dan akan menyebabkan darah tersebut akan membeku. lapisan kolesterol akan semakin menebal jika korang tidak mengambil tindakan segera..! kalau korang nak tahu ianya kelihatan seperti lapisan mentega beku yang tebal.. korang tahu x apa yang cik terbayangkan.. cik terbayangkan butter cup..hehe agak2 cm tu la kot kn..cik pn xtahu..cik bukan sorang doktor..hehe 

3. ANDA BOLEH NAMPAK KOLESTEROL!

kita boleh mengesan kolesterol dengan melihat sekiranya terdapat ketulan berwarna merah pada kulit. ketulan nie berada dimana sahaja di tubuh kita termasuk sendi tangan dan kelopak mata.. tp lazimnya perkara ini boleh dilihat pada golongan berusia dan yang menghadapi masalah kesihatan.ha try chek tgk..korang ade x..kalau ade cepat2 dptkan rawatan pakar oke..

4. KOLESTEROL TINGGI BOLEH MENYEBABKAN DISFUNGSI EREKTIL

selalunya kolesterol dikaitkan dengan penyakit jangtung..memang benar..tetapi ia juga boleh menyebabkan risiko serangan disfungsi erektil ( mati pucuk), kegagalan buah pinggang dan alzhemer & kanser hati...tengok la betapa bahayanya risiko bila kolesterol tinggi.. ha sape yang nak ada anak tu jaga2 kesihatan..nanti kalau dah dapt disfungsi erktil tu xdapet den nak nolongnya..hehehe

































No comments:

Post a Comment